Zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov s dôvodovou správou i dôvodmi k pozmeňujúcim návrhom poslancov
Učená právnická spoločnosť Vám prináša úplné znenie prijatého zákona o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov, do ktorého bola redakčne zapracovaná dôvodová správa i odôvodnenia ku schváleným pozmeňujúcim návrhom poslancov národnej rady.
Zákon o športe bol schválený 26. novembra 2015 Národnou radou Slovenskej republiky (za zákon hlasovalo 132 poslancov zo 135 prítomných; nik nehlasoval proti). Prezident Slovenskej republiky zákon podpísal 15. decembra 2015. Následne bol zákon o športe publikovaný v Zbierke zákonov pod číslom 440/2015 Z.z. a účinnosť nadobudol od 1. januára 2016.
Povinnosť zápisu štatutárnych zástupcov športových klubov a zväzov do registra mimovládnych neziskových organizácií na MV SR
Pre všetky neziskové organizácie, ktoré vznikli do 31.12.2018 (a teda aj pre občianske združenia, ktorú právnu formu využíva drvivá väčšina športových organizácií - klubov a zväzov), je povinnosť do 30.6.2019 doplniť zákonom vyžadované údaje do Registra mimovládnych neziskových organizácií.
Ak tieto údaje nebudú oznámené a neskôr zapísané v registri mimovládnych neziskových organizácií, subjekt verejnej správy (štátna správa, samospráva - mestá, obce, VÚC) nesmie poskytnúť verejné prostriedky tej osobe, ktorá nemá v tomto registri zapísané údaje v rozsahu vyžadovanom zákonom.
To znamená, že, ak do 30.6.2019 nebude mať športová organizácia (existujúca v akejkoľvek právnej forme mimovládnej neziskovej organizácie) doplnené úplné povinné údaje, tak takáto športová organizácia nebude môcť prijímať verejné zdroje (dotácie, eurofondy, asignácia podielu zaplatenej dane, ani príspevky od národného športového zväzu) a to až do okamihu, dokiaľ si tieto údaje neoznámi a nedoplní.
Navyše do 30.6.2019 je možné oznámenie vykonať bez správneho poplatku.
Tak teda "športovci" - kluby zväzy, poďme na to !!!
Návrhy, podnety a závery VI. ročníka konferencie “ŠPORT a PRÁVO 2017”
Prinášame Vám návrhy, podnety a závery, zhrnuté v rámci VI. ročníka konferencie ŠPORT a PRÁVO 2017, ktorá sa konala v konferenčných priestoroch hotela Aquacity v Poprade v dňoch 12. - 13. októbra 2017.
Zásadná téza, ktorá opakovane rezonovala počas VI. ročníka konferencie “Šport a právo 2017”:
ZÁKON O ŠPORTE - analýza ustanovení novej právnej úpravy
Rozhovor Ivana Husára s Alicou Fisterovou o novom zákone o športe
Dohovor Rady Európy o manipulácii športových súťaží (18.9.2014)
Odporúčanie CM/Rec (2011)3 Výboru ministrov o princípe autonómie športu v Európe
Prinášame vám nadčasový, stále aktuálny, slovenský text Odporúčania Rec (2011)3 Výboru ministrov Rady Európy o princípe autonómie športu v Európe, ktorý pre slovenskú športovú obec preložil a redakčne spracoval UčPS tím.
Stanovisko UčPS ku kľúču delegátov
Pracovná skupina Učenej právnickej spoločnosti Vám v tomto článku prináša rozsiahle stanovisko k výkladu ustanovení zákona č. 440/2015 Z. z. a o zmene a doplnení niektorých zákonov týkajúcich sa inštitútu kľúča delegátov.
Kto bude riešiť pracovnoprávne spory profesionálnych športovcov a klubov v športe alebo – prečo je (vždy) nutné hľadieť z výšky:
Prejednávanie sporov medzi športovcami a športovými klubmi v prípade, ak v danom športe existoval rozhodcovský súd bolo lokalizované a charakterizované ako súkromnoprávne rozhodovanie sporov "vo vnútri" danej športovej organizácie - teda vo vnútri daného športového, zväčša národného zväzu. Ak si daný národný športový zväz takýto rozhodcovský súd v súlade so zákonom č. 244/2002 Z.z. (o rozhodcovskom konaní) zriadil, zaviazal svojich členov k povinnosti spory vzniknuté medzi členmi, alebo medzi členmi a samotným zväzom predkladať výlučne pred tento rozhodcovský súd. Dochádzalo tak k vylučovaniu právomoci všeobecného súdnictva, a športové spory ostávali "doma", teda vo vnútri športového odvetvia. Konanie pred rozhodcovským súdom má však limity v zákone č. 244/2002 Z.z., ktorý okrem iného implicitne ustanovuje, že v rozhodcovskom konaní nie je možné prejednávať pracovnoprávne spory, čo potvrdzuje aj ustanovenie § 14 zákona č. 311/2001 Z.z. (Zákonník práce). Kam teda so spormi vyplývajúcimi zo zmlúv o profesionálnom vykonávaní športu v zmysle "nového zákona o športe", keď zákonodarca špecificky ustanovil, že tieto vzťahy majú pracovnoprávny charakter, ale neplatí na nich plošne Zákonník práce? Na uvedenú otázku sa pokúsi autor nájsť odpoveď, ktorú sa pokúsi formulovať ako stručnú, jasnú a ako odpoveď s "prakticistickým ťahom na bránku".